Aktualizační protokol systému FIS 3000 ====================================== Datum 23. 3. 2012 - 11:30 ------------------------- Oprava výpočtu Výkazu zisků a ztrát pro podnikatele - zkrácená verze. Ve sloupci minulé období (data za rok 2010) nebyly hodnoty správně načteny. Pro správný výpočet stačí jen aktualizovat program touto verzí, data není třeba znovu načítat. Plná verze výkazu byla a je v pořádku. Datum 25. 1. 2012 - 13:45 -------------------------- Pro příspěvkové organizace : oprava formátu výstupního XML souboru "Výkaz zisků a ztrát" pro CSUIS Datum 22. 12. 2011 - 13:15 -------------------------- Pro příspěvkové organizace : upraven tisk inventarizačních sestav z majeteku (tiskne se úplně vše bez ohledu na účet) Účetnictví - oprava "Párování dokladů k fakturám" Datum 19. 12. 2011 - 15:00 -------------------------- - opravena chyba při tisku "české faktury" při dodání služeb (SH = 3) do EU (vznikla při úpravě tisku procent pro Přenos daňové povinnosti) Datum 15. 12. 2011 - 15:30 -------------------------- - opravena chyba při fakturaci z nového deníku exp.příkazů + další drobné úpravy --------------------------------------------------------- Školení FIS3000 - Konzultační den - 14.12.2011 Hotel Společenský dům - Otrokovice podrobnosti na www.compex.cz --------------------------------------------------------- Datum 14. 12. 2011 - 08:00 -------------------------- - opravena chyby při zaúčtování přijatých faktur - doplněna nová kontrola zaúčtování příjmu na sklad + další drobné úpravy Datum 7. 12. 2011 - 15:00 ------------------------- Příspěvkové organizace : - INVENTARIZACE -- oprava v tisku Rekapitulace účtů (v tisku jednotlivých účtů) -- drobná úprava v načítání dat pro inventarizaci majetku (nebralo to položky sice AKTIVNÍ, ale s vyplněným datem vyřazení. Nevím, proč, ale zjistil jsem, že to tak někdo v evidenci měl) - Skladová evidence -- nový formulář pro přecenění evidenčních cen zásob, možnost vložení (rozpuštění) externích doprovodných nákladů do evidenční ceny vybraných zásob Datum 4. 11. 2011 - 10:00 ------------------------- - Skladová evidence -- Deník expedičních příkazů (jen nový formulář) --- rozšíření funkce pro hromadnou fakturaci na jednoho odběratele o možnost seskupení a mezisoučet expedičních příkazů dle míst určení --- do starého formuláře deníku exp.příkazů nebyla a nebude tato možnost implementována -- Expediční příkazy - pořizování --- omezení některých funcí dle nastavení uživatelských práv -- Skladové sestavy - Test stavu zásob --- nově přidaná funkce pro výpočet stavu zásob, potřebných pro kompletaci --- až 15 současně zadaných různých skladových sestav Příspěvkové organizace : - INVENTARIZACE -- úprava výběru účtů do "Rekapitualce" (např. pro jistotu i účet 028, i když je netto = 0) -- přidána volba tisku za hmotný / nehmotný majetek (pro zvláštní použití) + další drobné úpravy Datum 7. 10. 2011 - 14:15 ------------------------- Příspěvkové organizace : Přidán formulář pro vytvoření INVENTARIZACE -- v nabídce účetnictví, Další možnosti, IMZ - Inventarizace - obecně -- v prohlížení úč. dokladů dle podmínek přidána možnost voby období pro DPH -- skladová faktura - doplněno zadání (výběr) zálohové faktury a obsahu dodávky -- stav zásob - do exportu zařazeny také všechny cizojazyčné názvy položek -- přenos daňové povinnosti - úprava kontroly na hodnotu základu <>0 + další drobné úpravy Datum 20. 7. 2011 - 9:15 ------------------------- - Přiznání k DPH -- přidány informační kontroly : --- když je ř. 3 až 13, musí být i 43, resp. 44 --- když je 10, 11, 25 - oznámí, že byste měli udělat i Výpis z daňové evidence --- když je 20,21,31 - oznámí, že byste měli udělat i Souhrnné hlášení - Přenos daňové povinnosti -- rozšíření možnosti zadávání datumu DPH a období - Sklady -- deník expedičních příkazů - do výběru přidáno místo určení, pošta, do prohlížení kdo doklad vystavil -- číselník sortimentu zásob - oprava duplicit -- číselník nákupních cen - přidán příznak měny k jednotlivým cenám Datum 15. 6. 2011 - 11:15 ------------------------- - Oprava včerejší aktualizace - omylem zablokovaný export příkazů k úhradě Datum 14. 6. 2011 - 10:00 ------------------------- - Upraven přístup k modulům HOMEBANKING v závislosti na rozsahu licence -- registrovaní uživatelé obdrží e-mailem nový licenční protokol a zadají dodatkovou registraci do programu -- ostatní (neregistrované) uživatele budeme řešit individuálně - Kontrolní sestava k DPH - drobná oprava - Kontrola zaúčtování faktur - oprava chybně nastavené kontroly Datum 1. 6. 2011 - 9:10 ------------------------- - do menu Sklad byla znovu doplněna možnost vyvolání starého formuláře pro Expediční příkazy Datum 31. 5. 2011 - 14:30 ------------------------- - Sklady - Převod všech zásob --> nová funce pro převod veškerého zůstatku množství z jednoho skladu na druhý - skladová faktura - možnost označení fakturačních skupin (v návaznosti na nastavení příslušného parametru v oddíle Faktury) - inventurní soupis zásob dle skladu a sortimentu Úprava pro ROZDÍLNÉ NÁKLADOVÉ A DPH OBDOBÍ u přijatých faktur (včetně interních dokladů) - od 24.5. program "umí" přidávat pomocné účtování. Ale nákladové období a období pro DPH se ukládalo špatně, tj. každé jiné. Z tohoto důvodu něšlo kontrolovat zůstatky. - tato aktualizace tento problém odstraňuje, ALE JE NUTNÉ všechny již pořízené doklady s pomocným účtováním otevřít a zase uložit. Zapíšou se správná období do jednotlivých řádků a pak lze kontrolovat zůstatek na 343. Datum 24. 5. 2011 - 14:00 ------------------------- ROZDÍLNÉ NÁKLADOVÉ A DPH OBDOBÍ u přijatých faktur - viz aktualizace z 20.5. ============================================================================ - při účtování Přijatých faktur a Interních dokladů lze nyní automaticky přidat "meziúčtování" rozdílných nákladových a DPH období -- nastavení : -- 1. na formuláři "možnosti nastavení", na záložce "Účetnictví" zaškrtněte volbu "Generovat pomocné zaúčtování ..." -- 2. v číselníku Daňových údajů opravte jednotlivé řádky s odpovídajícími kódy DÚ a přidejte si své analytické účty 383 (budou použity jako pomocné). Pokud je v tomto číselníku nenastavíte, program bude pracovat s čistým účtem "383". Ale i ten byste měli mít v účtovém rozvrhu. -- není to ještě úplně definitivní, doděláváme k tomu tiskové sestavy (např. hlavní knihu, stavy účtů apod.) ... - umožněno účtování více různých kódů pro Souhrnné hlášení Datum 20. 5. 2011 - 11:15 ------------------------- Nový formulář - VÝPIS Z EVIDENCE PRO DAŇOVÉ ÚČELY (Přenos daňové povinnosti) - kontrolní sestava evidence pro daňové účely je obdobou kontrolní sestavy pro souhrnné hlášení --- lze vybírat dle období a typu faktury (přijaté, vydané) --- kontrolují se křížově zápisy v evidenci faktur, účetnictví (oboje s kódem SH=9) proti Evidenci pro daňové účely : hodnoty, kód SH=9, DUZP, období --- DUZP musí spadat do stejného období (nelze mít např. DUZP duben a období květen) --- zjištěné nedostatky lze zobrazit v tabulce, popis chyby naleznete také pod příslušným dokladem v tiskové sestavě - lze tisknout formulář a pak vytvořit výstupní XML soubor - postup je obdobný jako u DPH a Souhrnného hlášení. Přes daňový portál vygenerujete XML pro Datovou schránku a odešlete na FÚ. - s novelou zákona o DPH se objevuje problém s doložením zůstatků účtů 343. Ten vznikne v případě rozdílných období "pro DPH" a "běžného - nákladového". Nyní pracujeme na úpravě, která by měla tento problém odstranit nebo nějak doložit. Pravděpodobně budete muset použít nový (pracovní) účet, např. 383XXX, přes který by se DPH (343) převádělo do příslušných období. K tomuto máme jedno doporučení : ================================ Pokud to půjde (nevyžaduje to ekonomická situace firmy), snažte se držet obě období stejná. Tj. "nákladové období" zvolte stejné jako období pro DPH. Nebude tak docházet k rozdílům. Účetním obdobím je rok - a na konci roku budete muset stejně tento rozdíl zaúčtovat. Ale jinak celý rok bude bez problémů. Úpravy ze školení : ------------------- - Rozbor hospodaření s tiskem skutečnost / plán je nyní doplněn kromě % i o hodnotu rozdílu. - Formulář DPH - opraven tisk koeficientu (do března koeficient 0,xx, od dubna % - 94 apod.) Nastavení zálohového koeficientu v parametrech zůstává, tj. číslo na 2 desetinná místa. - Změněn přenos textu při importu bankovních výpisů u mzdových dokladů - nyní se nahrazuje vámi vloženým textem, např. "Mzdový doklad" -- na dalších se pracuje ... POZOR!!! Důležité !!! ==================== Neustále se opakují velmi závažné problémy s antivirovým programem KASPERSKY. Pokud je to možné, nahraďte jej jiným nebo požádejte vašeho IT správce, aby provedl příslušná nastavení. V opačném případě může docházet k úplné ztrátě vašich dat! Datum 6. 5. 2011 - 14:10 ------------------------ Na žádost některých uživatelů jsou do programu vráceny "staší verze" kontrol zaúčtování (viz nabídka Účetnictví, Kontroly a párování účtů). Holt zvyk je železná košile :-) Od pondělí 9.5. do středy 11.5.2011 jsme všichni na školení ve Velkých Karlovicích. Tzn. nevolejte, pište e-maily a do nich vaše telefony. V nutných případech se ozveme. Datum 4. 5. 2011 - 14:50 ------------------------ Opravena chyba při účtování faktur (program požadoval u některých daňových údajů i vyplnění kód u pro Souhrnné hlášení) Datum 2. 5. 2011 - 21:30 ------------------------ Přenos daňové povinnosti a přijaté faktury - další menší úpravy (pořadí polí, nastavení výchozích Dú apod.) Datum 22. 4. 2011 - 14:15 ------------------------- Přidána možnost tisknout na sestavách "Účetní rok : 2011". Toto volbu lze zapnout (a také vypnout) na formuláři "Možnosti nastavení", záložka "Ostatní". Zatím není tento údaj na všech sestavách, postupně budeme doplňovat. Můžete zkusit např. v číselníku bakovních účtů - tisk. Přijaté faktury - upraveno pořadí polí (přeskakovala se předkontace) Interní doklad - upraveno pořadí polí (přeskakovalo se datum DPH) Archivace s odesláním mailem - oprava drobné chyby Faktury přijaté i vydané - po zadání kódu souhrnného hlášení "9 - Přenos DPH" se po uložení faktury otevře formulář pro zápis (opravu) do evidence Přenosu daňové povinnosti. Doplnění kódu plnění pro přenosd DPH do kmenových karet. Drobné úpravy ve skladových fakturách. Datum 19. 4. 2011 - 15:15 ------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - úpravy pro odesílání do CSÚIS ============================================================== - další oprava na Příloze A.10 -- z řádku 19 jsou vyhozeny účty 6723 a 6724 (resp.67203 a 67204). Načítaly se chybně do ř.9 i 19 - pozůstatek minulého roku - oprava ROZVAHY - načítání Pasív oddíl C.III. - Hospodářský výsledek -- C.III.1 sl.1 - HV běžného období -- C.III.1 sl.2 - PS účtu 431 -- C.III.2 sl.1 - zůstatek účtu 431 (HV ve schvalovacím řízení) -- C.III.2 sl.2 - 0 (nula) -- C.III.3 sl.1 - zůstatek účtu 432 (Zisk nebo ztráto minulých období) -- C.III.3 sl.2 - PS účtu 432 (Zisk nebo ztráta minulých období) Datum 18. 4. 2011 - 13:30 ------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - úpravy pro odesílání do CSÚIS ============================================================== - upravena obsahová náplň pro Přílohy (viz www.compex.cz) -- A.10 - nové účty 672 apod. -- G a H - doplněny nové účty a zrušeny účty 042 a 045 - připomínáme, že data (účty) pro minulé období jsou po převodu dostupné z nové nabídky "Účetnictví", Data (účty) minulých období. Zde můžete zůstatky opravovat, tisknout apod. - v tisku se u Výkazu zisků a ztrát objeví pouze v případě, že je tato možnost zaškrtnuta na formuláři pro tisk "Výsledkových sestav". Do exportu pro CSUIS jde minulé období vždy. Datum 13. 4. 2011 - 23:30 ------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - úpravy pro odesílání do CSÚIS ============================================================== Načítání dat pro Výkaz zisků a ztrát - oprava chyby způsobené rozdělením hlavní a hospodářské činnosti -> po této aktualizaci proveďte načtení dat znovu a zkontrolujte --> info : Toto načítání lze opakovat, program vždy předchozí data vymaže a načte znovu Datum 12. 4. 2011 - 15:30 ------------------------- Důležité změny od 1. 4. 2011 : 1. Pro Příspěvkové organizace 2. Pro plátce DPH - režim přenesení daňové povinnosti 3. Školení - vše popsáno níže --------------------------------------------------------- Školení FIS3000 - 9.-11. května 2011 Hotel Horal - Velké Karlovice podrobnosti na www.compex.cz a pošleme e-mailem --------------------------------------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - úpravy pro odesílání do CSÚIS ============================================================== 1. Výkazy se od 1.1.2011 vyplňují v Kč 2. Ve výkazu zisků a ztrát se již musí vyplňovat sloupce "minulé období" 3. Přílohy F (FKSP, rezervní a investiční fond) Ad 1) Zde není třeba nic dělat, program to řeší sám a to již od počátku tohoto roku. Ad 2) Po aktualizaci je nutné spustit nabídku "Obsluha", "Převody dat z minulého období" (to znáte, už jste dělali, najdete adresář pro rok 2010 a kliknete na O.K.). Nyní je přidáno NOVÉ zaškrtávací pole "NAČÍST DATA PRO MINULÉ OBDOBÍ VE VÝKAZU ZISKů a ZTRÁT" a právě jen toto políčko "zafajfkujte" a klikněte na "PŘEVÉST" (Převod počátečních stavů účtů NE - není třeba). Po převodu ukončíte program a spustíte znovu. Zpracujte si zkušebně Výsledkové sestavy firmy - Výkaz zisků a ztrát a POZOR - zaškrtněte i NOVÉ políčko Vyplnit do výkazů i údaje za minulé období ! Bez tohoto se vytisknou jen sloupce za "běžné období". Ten výběr je volitelný pouze u tisku (protože běžně to asi nebudete používat), výstup do CSUIS možnost volby nemá, do souboru to jde vždy. Zkontrolujte sloupce MINULÉ OBDOBÍ... Pozn. minulé období je stav k 31.12.2010. Ad 3) Zde žádná změna zatím není, ale upozorňuji na nutnost opravy počátečních stavů účtů 412, 413, 414 a 416! Hodnota počátečního stavu může být pouze na jednom jediném účtu. Program vám sice převedl do letoška zůstatky na různých analytikách, ale na nich ty hodnoty nemůžete ponechat, protože pak program hlásí rozdíl mezi přílohou XY a zůstatkem v hlavní knize. Do přílohy se pak načtou do 1. řádku chybné hodnoty PS. Řešení : opravte doklad v oblasti PS (počáteční stavy) tak, že sečtete zůstatky všech analytických účtů např. 41231,32, 35 apod. a přičtěte k "normálnímu účtu 412, na kterém má být poč. stav a pravděpodobně na něm bude hodnota PS z loňska. Na řádcích s nepotřebnými analytikami dejte do sloupce hodnota "0" (nulu) a po uložení tato řádky zmizí. Pro jistotu zkontrolujte zůstatek účtu 491 - Poč. účet rozvážný - zde by měly být stejné obraty a v zůstatku nula. Editovat a tisknout tyto zůstatky z Mo lze pomocí nové nabídky "účetnictví", "Data (účty) minulých období" Evidence Přenosu daňové povinnosti - stručný popis ----------------------------------------------------------- Automatizovaný zápis z faktur vydaných a skladových příjemek : zatím řešíme Ruční zápis, opravy : - nabídka : Účetnictví - Sestavy pro DPH, SH a SPD - Editace souboru přenosu DPH - povinné údaje v záhlaví dokladu : typ faktury (P-přijatá, V-vydaná) evidenční číslo faktury (doklad) datum dph období firma - partner - DIČ : DIČ musí být u partnera vyplněno! - povinné údaje v jednotlivých řádcích dokladu : kód plnění - viz číselník Kódy pro přenos DPH množství MJ (v návaznosti na kód plnění, 1-G(gram), 2-KS(kus), ostatní-KG(kilogram), umožněn navíc Q(metrický cent) a T(tuna) základ daně (celková hodnota daňového základu za celé uvedené množství (není cena za jednotku)) daňový údaj (Přijatá faktura-10,11), Vydaná faktura-25) - vkládat jednotlivé řádky dokladu lze až po úplném vyplnění povinných údajů v záhlaví (pozor na DIČ) - každý doklad může obsahovat neomezený počet řádků - seznam pořízených dokladů : - pomocí tlačítka Výběr lze omezit seznam dle zadaných hodnot - kliknutím na tučné popisky sloupců seřadíme doklady dle těchto hodnot - tisk seznamu (včetně mezisoučtů) proběhne v závislosti na zvoleném třídění dokladů - oprava a výmaz dokladu je možná pouze u dokladů neuplatněných v přiznání (viz hodnota Uplatněno) - tlačítko Smazat v seznamu provede výmaz celého dokladu (všech řádků) - výmaz jednoho z více řádků dokladu provedete přes nabídku Oprava Datum 08. 3. 2011 - 12:00 ------------------------- Sklady - rozšíření záhlaví dokladu pro opakování činnosti a skladové sestavy na vložených řádcích - rozšíření číselníku dodavatelských nákupních cen o cenu materiálu, cenu práce a popis - další možnosti na formuláři nerealizovaných dokladů - hromadné doplnění nákupních cen do příjemek z číselníku dodavatelských nákupních cen - úprava formuláře pro výdej všech zásob ze skladu Datum 23. 2. 2011 - 12:00 ------------------------- DPH - na formuláři doplněn text "vzor 17" - před tiskem lze zadat Počet příloh / listů - Tabulka Sumarizace a přehled přiznání je upravena pro rok 2011 Datum 18. 2. 2011 - 12:50 ------------------------- DPH - Na formuláři provedena oprava text na řádku 10 Tisk sestav - opraven problém s češtinou na některých tiskárnách Datum 17. 2. 2011 - 12:50 ------------------------- - Drobná oprava - na formuláři "Tisk sestavy" (na klávesnici stisknutím čísla 1 - 5 se automaticky nastaví počet kopií a tisk na tiskárnu) - Adresář firem - zrušena automatická kontrola DIČ v rejstříku VIES (bylo přidáno včera, ale u některých uživatelů to způsobovalo chybové hlášky). Možná vrátíme později po důkladnějším otestování. Datum : 16. 2. 2011 ------------------- - DPH -- na Daňovém portálu MF ČR je již k dispozici možnost načtení XML souboru s přiznáním pro rok 2011 (vzor 17) - Faktury -- v Denících faktur na tlačítku "Další možnosti" je volba Rychlá kontrola zaúčtování. Od této verze je funkce rozšířena o případy, kdy je faktury označená jako "zaúčtováná", ale doklad (předpis) chybí. Doporučujeme tuto kontrolu provádět pravidelně a určitě vždy před podáním přiznání k DPH. - Různé -- úprava na formuláři "Tisk sestav" - vlastní sestavy se řadí nahoru Datum : 3. 2. 2011 ------------------- - Důležité! Pro PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE -- opraveno součtování na přílohách G a H (stavby a pozemky) - DPH -- Tabulka "Sumarizace a přehled přiznání" - oprava chybného součtování Datum 17. 1. 2011 - 14:40 ------------------------- - Obecně -- úprava v tisku do PDF (s některými prohlížeči se nezobrazovala korektně čeština -- redukce velikosti programu (odstranili jsme "staré a již nepoužívané součásti) - DPH -- formulář vzor č. 17 je obsažen, ovšem odpovídající export do XML zatím ne! MF ČR doposud nevydalo nové formáty (slibují 2. polovinu tohoto měsíce) - Sklady + objednávky -- převod Objednávek z minulého roku je rozšířen o možnost převést všechny objednávky -- hromadný výmaz objednávek dle výběru - tlačítko Další možnosti -- úprava číselníku účetních kontací pro sklad - rozšířeno o možnost nastavení účtování pohybů skladů dle činností -- další interní úpravy Vítejte v Novém roce 2011! ========================== Návod k instalaci roku 2011 je uveden níže. Datum 1. 1. 2011 ---------------- Verze pro rok 2011 již obsahuje nové (přidané a ZMĚNENÉ) kódy DPH, které podle zvyklostí kopírují řádky z formuláře přiznání. Veškeré účtování v tomto roce již zadávejte s těmito kódy (1,2,...,26,31,32,...,40,41,...) Upozorňujeme, že došlo nejen k přidání nových řádků (kódů), ale bohužel i ke změně významu některých čísel proti roku 2010 (např. původní č. 12 je nyní 13). Formulář DPH přiznání vzor 17 je sice v programu již obsažen, ale zatím nemá úplně zkontrolovány výpočty. Totéž platí i pro výstup do XML (elektronické podání). Dořešíme nějakou další aktualizací. Vzhledem k množství změn prosíme o trpělivost při výskytu nějakého problému, nicméně pokud v nejbližších dnech opravdu na nějaký narazíte, zavolejte nebo napište. --------------------------------------------------- Zde jsou základní informace k novému účetnímu roku: - Jak si připravíte program pro rok 2011 ? -- 1. s programem 2010 nesmí pracovat žádní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2010, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale zvolíte "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2011". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2011 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2010) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2010" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2010 na 2011 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2010 na 2011. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 10 za 11. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2011 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Doplněno 1.1.2011 ----------------- Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření účetnictví pro rok 2011. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistěte, aby nebyl spuštěn rok 2010 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2011. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2010 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2010 (obvykle ...\COMP2010) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2010 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2011 - Tato aktualizace kromě jiného obsahuje úpravy pro nový rok 2011. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2011, ale sám je pořád ve verzi 2010, neznal by nové úpravy DPH apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2011. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2010 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. 10. Při ukončení programu zkontrolujte (resp. nastavte) nový správný adresář pro archivaci. ----------------------------------------------------- ROK 2010 ----------------------------------------------------- Datum : 20. 12. 2010 --------------------- - Důležité! Úprava pro PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE -- výstupní XML soubory obsahují metodickou změnu MF ČR platnou od 1.12.2010. Jedná se sice o "kosmetickou úpravu" (jsou přidány 2 řádky s informacemi o kódu použité měny /CZK/ a řádu /v tisících/), ale bez této aktualizace XML soubory neprojdou na CSÚIS!!! - Skladová evidence -- účetní kontace skladů dle činností --------------------------------------------------------- Školení FIS3000 - Konzultační den - 9.12.2010 Hotel Společenský dům - Otrokovice podrobnosti na www.compex.cz --------------------------------------------------------- Datum : 18. 11. 2010 - 10:30 ----------------------------- - Tisk formuláře souhrnného hlášení - v poli "mesíc" se tiskla hvězdička - opraveno (na výstup do XML to nemělo vliv, ten byl OK). - Úprava formulářů pro pořizování drobného majetku a operativní evidence - kontrola na existeci inventárního čísla - Úprava formuláře pro příjem na sklad v zahr.měně - pro přesnější přepočet do tuzemské měny upraven rozsah jednotkové ceny (devizy) na 5 des.míst + další interní úpravy Datum : 18. 10. 2010 - 13:30 ----------------------------- - nová funkce ve fakturách : Platební kalendář -- na základě termínů splatnosti závazků a pohledávek počítá výhled peněžních prostředků na zadané období - úpravy v deníku expedičních příkazů (nový formulář) Datum : 13. 10. 2010 - 16:00 ----------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (8.verze) ============================================================= - Tisk přílohy FKSP -- oprava : obrat MD účtu 3353 (33503) se načítá do řádku A.III.1. - Půjčky na bytové účely -- Tato hodnota je zahrnuta do případné kontroly na Konečný stav proti zůstatku v hlavní knize -- otázkou ovšem zůstává, zda má vůbec současná skladba této přílohy smysl (vč. účtu 335) Datum : 12. 10. 2010 - 12:30 ----------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (8.verze) ============================================================= - Tisk přílohy Rezervní fond -- oprava : účet 41351 (4130510) se načítá pouze do řádku D.II.1. - Zlepšený výsledek hospodaření -- poslední stav "Obsahové náplně dle účtů" je na našich stránkách Datum : 11. 10. 2010 - 13:30 ----------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (8.verze) ============================================================= - Ve výpočtu fondů doplněny další účty + oprava čerpání FSKP (účet 3353 /33503/) -- poslední stav "Obsahové náplně dle účtů" je na našich stránkách Finanční účetnictví - oprava zobrazování poč. stavů a zůstatků při opravě pokladních a bankovních dokladů - Formulář DPH - opraveno načítání DÚ 62 - pokladní doklady - přidáno upozornění na haléře v součtu za doklad (měly by být jen celé koruny) Faktury vydané - inventarizace pohledávek v cizí měně - přidány součty v CM + další drobnosti Datum : 3. 9. 2010 - 12:30 --------------------------- Na formulářích DENÍK FAKTUR PŘIJATÝCH a VYDANÝCH je na tlačítku "Další možnosti" přidána nabídka "Rychlá kontrola zaúčtování". Tato volba zkontroluje u faktur základní vazby s účetními doklady a případné nesrovnalosti zobrazí s popisem do tabulky. Můžete průběžně použít, nic to nikam nezapisuje, nic neudělá, jen vypíše, co se jeví jako možný konflikt. Provádí se najednou celkem tyto 4 kontroly: 1. faktura je v běžném období, označená jako zaúčtovaná a není k ní žádný doklad (předpis ani úhrada) 2. faktura je v běžném období, označená jako NEzaúčtovaná a je k ní nějaký úč. doklad 3. faktura NENÍ v běžném období a existuje k ní jiná než úhradová kontace, resp. kontace s kurzovým rozdílem 4. hodnota faktury je jiná než jsou předpisy v úč. dokladech (např. zdvojený doklad) Nabídka FAKTURY - "Závazky a pohledávky celkem" - zatrhnutím volby "Rozdělit podle měny" se přehled vybraných firem "rozšíří" na více řádků a to podle jednotlivým měn (v tisku pak zvolte příslušnou variantu) Pro příspěvkové organizace - upraven export ve formátu PVT (Gordic) - zrušena pole ZJ a ORJ + další drobnosti Datum : 4. 8. 2010 - 13:00 ---------------------------- - nový formulář - Expediční příkazy -- obdobný jako u objednávek přijatých a vydaných -- hledání i podle obsahu dodávky -- navazující funkce pro hromadnou fakturaci, hromadný výdej a souhrnný tisk -- potřebný výběr pro následné funkce pomocí kombinovaných filtrů a individuálního výběru -- původní formulář bude dočasně nadále k použití, byl pouze přesunut do samostatného oddílu v menu -- připomínky a náměty k funkcím tohoto formuláře můžete zaslat na sklad@compex.cz Datum : 27. 7. 2010 - 12:00 ---------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (7.verze) ============================================================= Ve výpočtu fondů bylo chybně nastaveno znaménko u položek čerpání na několika (ne všech) řádcích. A jedna důležitá informace : není úplně jasné, kam má přijít povinný příděl do fondu FKSP ve výši 2%. Po konzultaci s daňovou poradkyní (raději nejmenuji) doporučuji použít účet 41211, který se načte do řádku A.II.3. - Peněžní a jiné dary do fondu. Oprava je to sice drobná, ale bohužel významná. Datum : 26. 7. 2010 - 15:00 ---------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (6.verze) ============================================================= 1. Oprava v tisku Přílohy A5 - u řádku 54 se chybně tiskly do obou sloupců hodnoty k 1.1. 2. Jsou dodělány přílohy F.A., F.D. a F.F., tj. : -- Fond kulturních a sociálních potřeb -- Rezervní fond -- Investiční fond U všech 3 Příloh F se provádí zběžná kontrola proti zůstatků účtů z hlavní knihy. Na příloze je vždy počáteční stav, tvorba, čerpání a konečný stav fondu. a právě konečný stav je na příloze vypočten jako poč. stav + tvorba - čerpání a to se může lišit od "prostého zůstatku na hlavní knize". Nemusí to být chyba, je to jen pro vás informace, abyste si zkontrolovali, zda je vše O.K.a správně zaúčtováno. Všechny přílohy se dají vytisknout běžným způsobem na formuláři "Výsledkové sestavy firmy". Zaškrtnutím "Přílohy" se vytvoří VŠECHNY najednou a tisk pak naskakuje po jednotlivých listech a variantách. Ve výstupu do XML jdou rovněž všechny přílohy (co jdou tisknout). Důležité !!! Pro správný výpočet a tisk všech příloh je nezbytné, abyste dodržovali členění analytických účtů, tak jak jsou uvedeny v dokumentu "Příloha_PO_2010_popis.pdf", který je k dispozici na našich stránkách a tentokrát jej přidávám i k tomuto e-mailu. Datum : 20. 7. 2010 - 16:00 ---------------------------- - Drobná oprava XML výstupu Souhrnného hlášení. Na daňovém portálu provedli nějaké změny a moc se o tom nemluvilo ... Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (5.verze) ============================================================= Co je tedy přidáno od té poslední : 1. Příloha G - Stavby 2. Příloha H - Pozemky a navíc : všechny přílohy již můžete i VYTISKNOUT. Sestavy si vytvoříte klasicky jak jste zvyklí při tisku "Výsledkových sestav" Pozor! Obsahová náplň jednotlivých Příloh je závislá i na analytických účtech a je nutné se držet správných účtů. Jinak se do výkazů nenačtou. Seznam příloh s popisem (které účty se mají použít) na na našich stránkách www.compex.cz. A jěšte připomínám, že po každé aktualizaci pro jistotu spusťte AKTUALIZACI ZE VZORU na formuláři pro účtový rozvrh. Co ještě chybí : - v tuto chvíli se jeví jako poslední Příloha č. 5 - část F - Fond kulturních a sociálních potřeb Předpokládám, že to dodělám co nejdřív. Datum : 16. 7. 2010 - 12:50 ---------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (4.oprava) ============================================================== 1. opět řešeno zaokrouhlování --- měly by odpadnout rozdíly mezi Aktivy a Pasivy. Ono to fungovalo dobře i předtím, ale ale ne všem. Bylo to způsobeno tím, že data, která jsem testoval, měla rozdíl ze zaokrouhlování záporný, ale u kladných rozdílů se to počítalo obráceně (proto například ten rozdíl 1.000,- u HV a ve finále 2.000,- rozdíl mezi A a P). Způsob zaokrouhlování jsem popisloval minule. Hodnota rozdílu může být teoreticky až několik tisíc, je to dáno množstvím mezisoučtů na straně aktiv, ale hlavně je to způsobují součty ve Výkazu Zisků a ztrát. Hodnota HV se pak musí přenést ve stejné výši do Rozvahy. Vzniklý rozdíl se ale musí někam dát a podle pokynů z MF ČR se to má "např. upravit úpravou největší hodnoty na straně Aktiv". Až do této aktualizace to program upravoval opravdu na nějvětší hodnotě, ale po diskuzích s některými z vás jsem to upravil a to takto : hledá se nejvyšší hodnota na Aktivech, ale do hledání se neberou účty 018,031,021,028,241,243,263,262,261. Nejčastěji se tato korekce promítne do účtu 022 - bývá největší a není 100% odepsaný ve sloupci korekce. O tom, který účet to bude, program informuje při výpočtu rozvahy a hlásí číslo řádku - je to pořadové číslo řádku Rozvahy na straně Aktiv. Počítá se takto : ř. č. 1 je "Aktiva celkem" ... 75 je Pokladna. Zkusím to ještě upravit tak, abyste to nemuseli hledat a program to oznámil nějakou lepší formou. 2. do Přílohy je přidána část A.5. Informace podle § 18 odst. 1 písm. c) zákona --- jsou to naše staré známé řádky z loňské Přílohy (ř. 52 až 54), ale tentokrát jsou odděleny do samostatné přílohy 3. do Přílohy je přidána část A.4. Informace podle § 7 odst. 5 zákona o stavu účtů v knize podrozvahových účtů --- do výstupu se ukládají hodnoty účtů 901 až 999 POZOR !!! V souvislosti s bodem 3) je nutné po aktualizaci provést "Aktualizaci ze vzoru" na formuláři "Účtový rozvrh", tlačítko "Další možnosti". Datum : 14. 7. 2010 - 10:20 ---------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (3.oprava) ============================================================== Je v ni oprava opravy ve vypoctech. Drzel jsem se striktne vyhlasky a do Vykazu zisku a ztrat jsem (sice se zvysenym obocim, jak rika pan prezident) do polozky VYNOSY CELKEM zahrnul i HV. Nelibilo se mi to, ale tak je to ve Vyhlasce 410 uvedeno. Nicmene po upozorneni jedne vasi nejmenovane kolegyne a po informaci, ze v kontrolach, ktere vam dosly, patri do tohot radku jen B.I. az B.IV, jsem se vratil k pouzivani "sveho" rozumu a HV z tohoto souctu vyhodil. Datum : 13. 7. 2010 - 15:20 ---------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (2.oprava) ============================================================== po několika telefonátech, že se vrací odeslané soubory s tím, že jsou v něm chyby (+/- 1, +/- 1000 Kč), jsme provedli další úpravu programu. Byly to chyby vzniklé ze zokrouhlování. Nyní je na našich stránkách k dispozici další (2.oprava), která již má výpočet výkazů upraven a to takto : Informace o použitém způsobu zaokrouhlování výkazů : 1. nákladové a výnosové účty byly nejprve matematicky zaokrouhleny na tis. Kč a poté sestaven výkaz zisku a ztráty a vyčíslen se výsledek hospodaření. 2. rozvahové účty byly nejprve matematicky zaokrouhleny na tis. Kč (systém si pamatuje rozdíl ze zaokrouhlení) a sestavila se rozvaha, ve které se do ř. B.III.1 do běžného období doplnil výsledek hospodaření zjištěný ze sestaveného výkazu zisku a ztráty ř. B.VI.4 (v části Výnosy celkem). 3. Porovnáním aktiv a pasiv celkem byl případný rozdíl u největšího objemu aktiv (jejich zvýšením nebo snížením). Tento způsob sice má své mouchy (může vzniknout rozdíl až 4 tisíce proti korunovým výpočtům), ale co se dá dělat. Takto je stanovena metodika na stránkách MF ČR. Pokud se vám vrátily soubory se zprávou o chybě zaokrouhlení, proveďte aktualizaci programu a vytvořte výstupní soubory znovu (a /zašifrujte/ znovu pošlete). Doufám, že je to pro tuto chvíli vše a snad to bude lepší. Vypadá to sice na metodu pokus - omyl, ale jinou možnost v tuto chvíli nemám, protože přístup je umožněn pouze registrovaným příspěvkovým organizacím. Ve fázi testování se tyto kontroly na zaokrouhlení nedaly zjistit. Připomínáme, že musíte vyplnit pole CSUIS - ID (10-ti místné číslo), jméno a příjmení odpovědné osoby a e-mail. To vše na formuláři "Možnosti nastavení - parametry". Datum : 12. 7. 2010 - 12:30 ---------------------------- Jen pro PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS (1.oprava) ============================================================== Bohužel je v programu následující chyba : - z doby testování zůstalo v XML souborech ID Zodpovědné osoby číslo "2000000002", které musí být samozřejmě jiné. Po stažení a aktualizaci : 1. nastavte pomocí volby "Možnosti nastavení - parametry na záložce "Firma - moje údaje" vpravo dole políčko CSUIS ID - sem vepište VAŠE přidělené číslo. Toto číslo musí odpovídat zodpovědné osobě. 2. Soubory do CSUIS vytvořte znovu, zašifrujte a pošlete, tj. celý proces opakujte. Toto by se nemělo týkat PO, které posílaly data na Zlínský KÚ. Tam se "KOMUNIKAČNÍ OBÁLKA" odstraňuje a dává nová. Datum : 9. 7. 2010 - 11:30 =========================================================== POPIS ZMĚN PRO PRÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - odesílání do CSÚIS =========================================================== Po aktualizaci spusťte FIS3000 a postupujte takto : - na formuláři číselníku "Účtový rozvrh" klikněte na tlačítko "Další možnosti" a vyberte volbu "Aktualizace ze vzoru". To jen pro jistotu, abychom doplnili správná čísla řádků pro výpočty výkazů. - vytvořte si všechny 3 základní výkazy a zkontrolujte, zda jsou v pořádku. Pokud ano, můžete přejít k dalšímu. 1. Nastavení : - pomocí nabídky "Možnosti nastavení - parametry" zkontrolujte, zda máte vyplněna tato pole : a) na záložce "Firma" kontaktní email b) na záložce "DPH" Jméno a Příjmení OPRÁVNĚNÉ osoby 2. Vlastní vytvoření souborů : a) pomocí nabídky "Obsluha", "Export dat", "Export dat -> CSUIS" spustíte formulář na kterém označíte výkazy určené k exportu (Výkaz zisků, Rozvaha, příloha). b) doplníte texty (pokud máte co psát) do polí A.1. až A.3. a na vedlejší záložce do polí A.6. až A.9. Pole A.3. obsahuje kromě jiného i popis použitého způsobu zaokrouhlování odevzdávaných výkazů. Tento text je vyplněn automaticky a můžete k němu připsat i své další poznámky. Pokus kliknete na tlačítko "Uložit texty", program si je bude pamatovat abyste je nemuseli vypisovat pořád dokola. c) kliknete na tlačítko "OK" a program se zeptá na vykazované období, zvolíte např. 1 - 3 (1Q.2010) nebo 1 - 6 (2.Q.2010). d) následuje formulář na výběr složky pro uložení výstupů (standardně se nabízí podsložka "Export" v hlavním adresáři programu) e) program poté vytvoří 3 samostatné soubory soubory a uloží do vámi vybrané složky. Název souboru je tvořen obdobím a popisem výkazu f) následuje dotaz, zda má být spuštěna ŠIFROVACÍ utilita. Je to jen pomůcka, abyste mohli zašifrovat soubory ihned. Tuto utilitu si samozřejmě můžete spustit běžným způsobem z plochy. Měla by jít spustit i z tohoto formuláře i bez vytváření souborů a to kliknutím na tlačítko "Šifrovací utilita". Poznámka :postup šifrování je dán příručkami (stránky MF ČR a http://www.compex.cz/index.php?menu=ucto_po). Důležitá informace : zašifrované soubory (mají na konci názvu souboru přidáno "_ENCODED") se automaticky ukládají do stejné složky jako byly soubory původní (nezašifrované z FIS3000), tj. většinou do podsložky "Export". Obvykle to bude složka "C:/FIS3000/COMP2010/EXPORT". g) zašifrované (Encoded) soubory se posílají do CSÚIS prostřednictví tzv. webového rozhraní https://portal4.statnipokladna.cz/csuis zde se přihlásíte přiděleným jménem a heslem a pak již postupujte podle "Uživatelské dokumentace k webové aplikaci" Pozor ! Příspěvkové organizace, které odevzdávají výkazy do CSÚIS prostřednictvím Krajského úřadu ve Zlíně, výkazy NEŠIFRUJÍ !!! Posílají se v základním XML formátu. Detailní popis komunikace je k dispozici na stránkách úřadu a jistě jste s ním seznámeni. Pomocné návody a soubory k této problematice jsou i na našich stránkách v sekci "pokyny pro Příspěvkové organizace" http://www.compex.cz/index.php?menu=ucto_po Datum : 3. 5. 2010 - 13:45 --------------------------- Vzájemné zápočty - oprava sestavy "Vzájemný zápočet" -- Upraven text v nadpisu : když se tiskne Dohoda o vzájemném zápočtu, tak "... dle § 364", jinak (Oznámení) zůstává "... dle § 358 a násl." Nový tisk prodejky velikosti A5 - 2 stejnopisy na jedné straně (Prodejka_A4_2v1_vedle_sebe, Prodejka_A4_2v1_pod_sebou) Datum : 28. 4. 2010 - 14:00 --------------------------- - PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANZACE -- Korekce výpočtů výkazů - opět nutná "Aktualizace ze vzoru" v účtovém rozvrhu -- Vzhledem k dotazům k platnosti účtů v roce 2010 jsme na našich www stránkách v sekci "Rady a pokyny k účtování..." zveřejnili základní vzorovou účtovou osnovu, podle které si můžete zkontrolovat vaše použité účty a vyřadit neplatné záznamy Datum : 23. 4. 2010 - 15:10 --------------------------- - PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANZACE -- nové sestavy Výkaz zisků a ztrát a Rozvaha. Příloha zatím není, čekáme na informace o rozdělení analytických účtů do řádků. -- PO AKTUALIZACI JE NUTNÉ otevřít formulář "Účtový rozvrh" a přes tlačítko "Další možnosti" spustit "Aktualizaci ze vzoru". Tím se nahradí, resp. doplní nová čísla řádků pro správný výpočet výkazů. - Důležité ! Od této vezre je upraven způsob přístupu k serveru COMPEX při aktualizacích. Nadále se bude používat pouze tzv. HTTP protokol, protože v poslední době docházelo k nabourávánání našich www stránek. Přístup byl pravděpodobně získán z některého zavirovaného PC ve chvíli aktualizce systému FIS3000. Pokud byste měli problémy se stahováním aktualizace, postupujte "klasicky", tj. stáhněte si novou verzi přímo z našich stránek a spusťte aktualizaci "ručně". Datum : 30. 3. 2010 - 13:10 --------------------------- - Účtování bankovních dokladů -- po delší době opět vrácena možnost použití klávesy F3 (vožení vlastního čísla dokladu) - Export dat do systému Gordic -- data jsou uložena do výstupního souboru ve formátu pro rok 2010 (Věta 56Dg) -- v případě, že účtujete na původní rozsah účtů (3-místná analytika), ve výstupu bude účet automaticky doplněn znakem "0" (nula) na 1 pozici analytiky, např. váš účet je 501234, ale na výstupu bude 5010234. - Informace k výkazům pro Příspěvkové organizace -- v příštím týdnu bude k dispozici aktualizace s novými výkazy (výkaz zisků, Rozvaha, Příloha) -- ve vašem účtovém rozvrhu jsou teď účty označené "červeně", tj. že nemají správná čísla řádků pro výkazy. Zatím si toho nevšímejte, po aktualizaci s výkazy se to automaticky opraví a doplní. Datum : 23. 3. 2010 - 14:15 --------------------------- Bankovní doklady - další úpravy Objednávky - oprava + výmaz objednávky + další drobné opravy Datum : 19. 3. 2010 - 12:30 --------------------------- Bankovní doklady - upraveno načítání hodnoty k úhradě (u faktur) - nyní se při pořizování jednotlivých úhrad faktur automaticky doplní hodnota, která vždy odpovídá hodnotě faktury po odečtení již zaúčtovaných úhrad a to včetně úhrad na stejném dokladu. Problém se vyskytoval v případě vícedenních výpisů a více úhrad stejné faktury na tomtéž dokladu. Tj. po zadání - nebo + a čísla faktury se automaticky doplní zbytek do celkové fakturované částky. Majetek - vedle SAZBY byla přidána možnost zadání i PROCENTA konstantního účetního odpisu majetku Sklady+objednávky - další rozšíření nastavení přístupových práv do obou evidencí + další drobné úpravy Datum : 10. 3. 2010 - 15:00 --------------------------- IMPORT mzdových dokladů - další korekce v souvislosti se změnou roszahu účtů - konečně jsme si s kolegy v Kvasaru vyjasnili formáty :-) + další drobnosti (odstanění hlášky s chybou OLE při aktualizaci, mazání zápočtů, rozšíření přístupových práv atd.) Datum : 4. 3. 2010 - 13:15 -------------------------- Účetní doklady a deníky faktur - opraveno zobrazování výběru dokladových řad u deníků faktur a účetních oblastí v "seznamu dokladů" - mohlo chybět výchozí nastavení "doklady bez omezení". Pokud to byl i váš případ, je nutné po této aktualizaci pouze otevřít v číselnících "Dokladové řady a účetní oblasti" a hned zase ukončit (jako správce a bez připojení jiných uživatelů). Při ukončení se provede požadovaná oprava. - Import mzdových dokladů --> V souvislosti ze změnou rozsahu účtů (z 6 na 7 míst) jsme upravili i import mzdových dokladů z DOS i Windows verze programu PERM od Kvasaru. Ale v DOS verzi Kvasaru se úpravy dělat nebudou a tak je to vráceno zpět na 6-ti místné účty. + možná chybová hláška při "Aktualizaci programu" - chyba OLE .... Na naše stránky www.compex.cz jsme přidali návod na úpravu systému (sekce "Často kladené otázky") + další drobné úpravy Datum : 26. 2. 2010 - 14:30 --------------------------- Účetnictví - Prohlížení dle podmínek - doplněno třídící kriterium - Typ a Variabilní symbol faktury - Upraveny další sestavy pro tisk 7-místných účtů (PO) Sklady - úprava skladových karet (hláška pro uložení nebo zrušení změn při spuštění) - rozšíření výběru tiskových sestav pro inventurní soupis - skladové faktury - oprava popisu souhrnného hlášení - (3-Dodání služby) - rozšíření přístupových práv pro práci s nereal. doklady Datum : 22. 2. 2010 - 13:00 --------------------------- Nová verze pro PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE - v celém programu je zvýšen počet míst u účtů ze 6 na 7 ! -- Pokud jste již účtovali s 6-ti místy a chcete provést hromadné vložení "0" na první pozici analytického účtu, můžeme to jednorázově provést (zavolejte a domluvíme se) -- tzv. Vlastní sestavy (ty s tou "kontrolou správce..." si ovšem budete muset stáhnout z našich stránek (kromě toho budou rozeslány i e-mailem) -- Výkazy i ostatní závěrkové přílohy budeme řešit v následujícím období -- v této souvislosti dochází i postupnému upravování tiskových sestav. Proto se vám může stát, že někde bude v tisku 7-místný účet "ořezán" nebo tam budou tečky (např. 321...). Prosím proto o trpělivost a případné oznamování e-mailem na tyto sestavy. Budeme je ihned opravovat (jsou jich stovky, tak to nešlo vyřešit najednou). Připomínám, že v příspěvkových organizacích, které musí předávat data na v 7-místném formátu, existuje i varianta, že mohou i nadále účtovat s 6-místnými účty a "nevýznamná a zbytečná nula na 4. pozici" bude vložena až do výstupního souboru pro magistrát Přiznání k DPH a Souhrnné hlášení - návod je umístěn na naše stránky www.compex.cz (na hlavní stránce vlevo v sekci Rady a pokyny ...). Navíc bude pokyn rozeslán dnes i prostřednictvím e-mailů. Původně měl být začleněn i do tohoto protokolu, ale jeho rozsah a provedení to neumožňují. - toto verze vám pomůže i s připojením na příslušné www stránky Datum : 16. 2. 2010 - 16:00 --------------------------- Formuláře DPH - drobná korekce na formuláři Formulář DPH - výstup pro elektronické podání Souhrnné hlášení - výstup pro elektronické podání Návod na elektronické podání obou Přiznání naleznete v tomto protokolu (i na našich stránkách) v nejbližších dnech (do 18.2.2010) Slovenská verze - nové výkazy za rok 2009 (Výkaz ziskova a ztrát, Súvaha) Datum : 9. 2. 2010 - 15:20 -------------------------- Přijaté faktury - drobná oprava (nepředvyplněné datum přijetí faktury) Vydané faktury - % penále rozšířeno na 3 des. místa Evidence majetku - drobná úprava v tisku dle místností Sklady - úprava hromadného přecenění prodejních cen + další drobné úpravy Datum : 28. 1. 2010 - 15:30 --------------------------- Souhrnné hlášení - úprava pro rok 2010 Přiznání k DPH - nově možnost tisku "Sumarizace DPH" - přehledová tabulka s výpočtem vypořádacího koeficientu (je to pozdě, ale dřív jsme to nestihli :-))) Přiznání k DPH i Souhrnné hlášení nyní obsahují možnost exportu do XML a následně načtení na Daňovém portálu MF ČR. Detailnější popis bude na této stánce v průběhu 2. týdne měsíce února 2010. Datum : 21. 1. 2010 - 14:30 --------------------------- Účtování (vstupy) dokladů - Upraven způsob ukládání (zrušeno ukládání na pozadí při výpadcích síťového spojení). Tato verze se již pokusí doklad uložit 1x a když se to nepodaří, pak dá zprávu, že uložení neproběhlo a uživatel si doklad zkontroluje. Při předchozím způsobu mohlo dojít ke zdvojování dokladů v nestandardních situacích. V této souvislosti připomínáme, že je zbytečné (a nevíc nežádoucí), abyste při pouhém otevření úč. dokladu (nebo i faktury v evidenci) za účelem nahlédnutí (tj. na dokladu jste neprovedli žádné změny) klikali na volbu "ULOŽIT". V tomto případě je lepší zvolit "ZRUŠIT" (resp. "NÁVRAT"). Nemusíte se bát, doklad se neztratí, k jeho odstranění (a to platí v celém programu) se vždy používá tlačítko SMAZAT ! Jen na vysvětlenou : každým otevřením dokladu (např. oprava v seznamu účetních dokladů) a následným kliknutím na Uložit vlastně vyvoláte nedříve smazání a pak nové uložení dokladu, na kterém jste ve skutečnosti žádnou změnu neprovedli. Pro vás je viditelný jen ten naposled uložený (aktivní), ale v systému existuje 2x, 3x, ... 10x stejný doklad - sice smazaný, ale je tam. K definitivnímu odstranění těchto "starých dokladů" dojde vždy při kontrole integrity při spuštění programu (provádí to OPTIMALIZACE). Shrnutí výše popsaného : 1. tlačítko ULOŽIT - provede nedříve výmaz původního dokladu (pokud existoval) a tento nový doklad se uloží 2. tlačítko ZPĚT (ZRUŠIT, NÁVRAT) neprovede vlastně nic, jen ukončí formulář 3. tlačítko SMAZAT - vymaže ze souboru doklad (a předtím se vždy zeptá "zda jste si jisti ...") Další úpravy v této verzi : --------------------------- Upraveno zaokrouhlování % v kontrolní sestavě k DPH (s 10% daní se tisklo 9.99%) Vzájemné zápočty - opět umožněna oprava existujícího zápočtu a další (už si to nepamatuji ...) Datum : 13. 1. 2010 - 11:00 --------------------------- Účtování faktur vydaných - oprava chyby při použití nového kódu Souhrnného hlášení (kód 3) Datum : 8. 1. 2010 - 15:10 -------------------------- Při načtení bankovního výpisu pomocí F8 se vyskytla chyba při čtení přednastavené cesty - opraveno. V číselníku bankovních účtů je ale třeba opět nastavit předvolený adresář s uloženými výpisy (ale nemusí, když je to prázdné, tak se program zeptá) Datum : 7. 1. 2010 - 13:10 -------------------------- Účetnictví - v bankovních dokladech se při importu výpisu (F8) nezobrazovaly názvy firem - opraveno Důležitá informace - Od nynějška se před každou aktualizací provede automaticky kontrola integrity dat! Datum : 6. 1. 2010 - 14:40 -------------------------- Fakturace - oprava chyby při fakturaci bez DPH (v rozpisu i v tisku se objevovala dvojnásobná částka) Datum : 5. 1. 2010 - 15:50 -------------------------- Od dnešního dne je k dispozici verze pro účetní rok 2010. Obsahuje vše z poslední verze 200 a tyto další Úpravy : - program připouští fakturaci následujících sazeb DPH : 20,19,10,9 - Souhrnné hlášení je v tuto chvíli nastaveno na měsíční periodu (brzy doplníme k měsíční opět i čtvrtletní) - je přidán nový kód souhrnného hlášení : 3 - Dodání služby - po aktualizaci jsou v parametrech automaticky změněny sazby DPH na nové (20,10) - další úpravy jako nový formulář DPH (vzor 16), čtvrtletní Souhrnné hlášení, nové výkazy pro Příspěvkové organizace budou následovat Datum : 3. 1. 2010 - 20:40 -------------------------- Do této verze jsou zapracovány některé (většina) úprav, které jsme řešili na školení na Horalu v prosinci 2009. - Účetnictví -- Při tisku Přiznání k DPH za poslední zdaňovací období se program dotáže (a pak i vytiskne na formuláři) na kód zdaňovacího pro příští rok (Q2,M10,Q,M) -- Formulář Přiznání k DPH a Souhrnné hlášení lze vygenerovat do XML soubrou, který pak lze poslat prostřednictvím Daňového portálu (resp. Datových srchránek) na Finanční úřad. -- Načtení uloženého dokladu pomocí F8 již načítá i zakázku. Tato volba je obsažena ve všech typech formulářů na pořízování úč.dokladů. Uložený doklad se vždy načte i s hodnotami. Ale abychom vyhověli i požadavku na načítání bez hodnot (jen účtování, střediska, zakázky), lze nyní vymazat celý sloupec s hodnotami - stačí kliknout PRAVÝM tlačítkem myši. -- Opraven tisk Souhrnného hlášení do PDF (zdvojovala se první strana) -- Opravena kontrola na úč.dokladech na kód SH ve vazbě ke kód DPH (nyní správně na kod 30, dříve 20) -- Na úhradových dokladech (banka, pokladna) je upraveno zobrazování výše úhrady u faktur -- doplněn výběr účtů v tzv. hvězdičkové konvenci i na formulářích "Stavy účtů" (globální i detailní) - Fakturace -- Hitparáda faktur nyní tiskne na sestavě i hodnotu základů -- sestavu "Dodací list z režijních faktur" lze tisknout i z faktur v cizí měně Vítejte v Novém roce 2011! Zde jsou základní informace k novému účetnímu roku: - Jak si připravíte program pro rok 2011 ? -- 1. na síti nepracují jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2010, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikneta na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2011". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2011 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2010) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2010" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2010 na 2011 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2010 na 2011. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 10 za 11. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2011 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Doplněno 1.1.2011 ----------------- Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření účetnictví pro rok 2011. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistěte, aby nebyl spuštěn rok 2010 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2011. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2010 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2010 (obvykle ...\COMP2010) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2010 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2011 - Tato aktualizace kromě jiného obsahuje úpravy pro nový rok 2011. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2011, ale sám je pořád ve verzi 2010, neznal by nové úpravy DPH apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2010. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2010 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. !!! Formulář DPH (přiznání v.15) je sice v programu již obsažen, ale zatím nemá zabudovány výpočty. Některá z příštích aktualizací ty vyřeší, ale na to máme bohudík ještě pár dnů čas. Byl doplněn návod k instalaci roku 2009. Je to v informaci ze dne 5.1.2009 (níže) Bylo zablokováno ukončení programu křížkem. Stále častěji se totiž stávají případy, kdy namísto ukončení formuláře (roztaženého na maximální rozměr) křížkem ukončí uživatel celý program. Tuto situaci pak program vyhodnotí jako nestandadní ukončení programu a po následném spuštění vyžaduje nekompromisně kontrolu integrity dat. Jediné standardní ukončení programu je tedy přes menu Program -> Konec systému. Datum : 5.1.2009 ---------------- Pozor! Verze pro rok 2009 již obsahuje nové kódy DPH, které podle zvyklostí kopírují řádky z formuláře přiznání. Veškeré účtování v roce 2009 již zadávejte s těmito kódy (1,2,..,40,41,...) Na našich stránkách najdete i další pokyny a návody ... Vzhledem k množství změn prosíme o trpělivost při výskytu nějakého problému, nicméně pokud v nejbližších dnech opravdu na nějaký narazíte, zavolejte nebo napište. Ale žádnou odměnu nedostanete! + Provedeny nějaké úpravy dle připomínek ze školení