Aktualizační protokol systému FIS 3000 ====================================== Datum : 3. 1. 2010 - 20:40 -------------------------- Do této verze jsou zapracovány některé (většina) úprav, které jsme řešili na školení na Horalu v prosinci 2009. - Účetnictví -- Při tisku Přiznání k DPH za poslední zdaňovací období se program dotáže (a pak i vytiskne na formuláři) na kód zdaňovacího pro příští rok (Q2,M10,Q,M) -- Formulář Přiznání k DPH a Souhrnné hlášení lze vygenerovat do XML soubrou, který pak lze poslat prostřednictvím Daňového portálu (resp. Datových srchránek) na Finanční úřad. -- Načtení uloženého dokladu pomocí F8 již načítá i zakázku. Tato volba je obsažena ve všech typech formulářů na pořízování úč.dokladů. Uložený doklad se vždy načte i s hodnotami. Ale abychom vyhověli i požadavku na načítání bez hodnot (jen účtování, střediska, zakázky), lze nyní vymazat celý sloupec s hodnotami - stačí kliknout PRAVÝM tlačítkem myši. -- Opraven tisk Souhrnného hlášení do PDF (zdvojovala se první strana) -- Opravena kontrola na úč.dokladech na kód SH ve vazbě ke kód DPH (nyní správně na kod 30, dříve 20) -- Na úhradových dokladech (banka, pokladna) je upraveno zobrazování výše úhrady u faktur -- doplněn výběr účtů v tzv. hvězdičkové konvenci i na formulářích "Stavy účtů" (globální i detailní) - Fakturace -- Hitparáda faktur nyní tiskne na sestavě i hodnotu základů -- sestavu "Dodací list z režijních faktur" lze tisknout i z faktur v cizí měně Vítejte v Novém roce 2010! Zde jsou základní informace k novému účetnímu roku: - Jak si připravíte program pro rok 2010 ? -- 1. na síti nepracují jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2009, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikneta na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2010". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2010 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2009) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2009" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2009 na 2010 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2009 na 2010. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 09 za 10. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2010 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Doplněno 8.1.2009 ----------------- Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření účetnictví pro rok 2010. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistíte, že aby spuštěn rok 2009 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2010. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2008 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2009 (obvykle ...\COMP2009) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2009 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2010 - Tato aktualizace kromě jiného obsahuje úpravy pro nový rok2010. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2010, ale sám je pořád ve verzi 2009, neznal by nové úpravy DPH apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2010. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2010 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. 10. Zkontrolujte si, zda máte v prametrech programu nastaveny nové sazby DPH pro rok 2010. Pokud ano, je ve skladové evidenci zapotřebí změnit sazbu DPH na všech kmenových kartách. V nabídce Sklady - Hromadné přecenění - Změna sazeb DPH - doplňte do řádků hodnoty : Nahradit původní sazbu 9 sazbou 10 a do druhého řádku původní sazbu 19 sazbou 20. Datum : 18. 12. 2009 - 11:40 ---------------------------- - upraven převod skladových dat do nového roku - založení skladové karty - nastaví předvolený skl.ceník ze seznamu skladů - umožněna hromadná změna údajů STŘEDISKO a ZAKÁZKA na formulářích pro pořizování skl.dokladů a expedice - hledání v seznamu expedičních příkazů dle objednávky (po zadání i části názvu) - upraven formulář pro hromadné přecenění prodejních cen Datum : 7. 12. 2009 - 13:00 --------------------------- - poslední drobné úpravy -- aktualizace je dispozici z důvodu zajištění stejných verzí u uživatelů a prezentovanou na školení Datum : 18. 11. 2009 - 13:40 ---------------------------- - Přidána kontrola u účetních dokladů na nevyplněné datum. Tato kontrola proběhne pomocí tlačítka "Další možnosti" na formuláři Účtový rozvrh a při tisku Výsledkových sestav firmy (zaškrtnutím pole Provést kontrolu účtů...) - Tisk faktur režijních - do sestav "Zahraniční faktura ..." přidána možnost tisku naskenovaného razítka Datum : 13. 11. 2009 - 13:30 ---------------------------- - Příkazy k úhradě - přidáno upozornění na dosud nezaúčtovaný zápočet u vybrané faktury - Dále byly provedeny kontroly a úpravy vazeb : příkaz k úhradě - bankovní doklad - vzájemný zápočet Datum : 2. 11. 2009 - 15:30 --------------------------- - objednávky přijaté i vydané - vyřešen problém s položkou zakázka a středisko při opravě dokladu Datum : 11. 9. 2009 - 12:30 --------------------------- - Upomínky -- upraveny sestavy -> přidány součty dle měn a tiskne se i IBAN a SWIFT mého účtu Datum : 4. 9. 2009 - 14:30 -------------------------- - Zápočty v cizí měně -- úprava v dokladových řadách - pro tento typ zápočtů je třeba nastavit v dokladových řadách volbu "Vzájemné zápočty v cizí měně". Pokud již tuto řadu v programu máte, tak po aktualizaci změňte u této řady typ z "tuzemské" na "v cizí měně". - FIS3000 v cizím jazyce (Němčina, slovenština, angličtina) -- dodělány další možnosti a překlady Datum : 24. 8. 2009 - 13:00 --------------------------- Oznámení : Komerční banka vydala informaci o úpravách ve formátech souborů pro systému přímého bankovnictví (Profibanka, Mojebanka). Formáty jsme zkontrolovali a po konzultacích s oddělením technické podpory vám oznamujeme, že se program FIS3000 nemá s touto změnou ŽÁDNÝ PROBLÉM a vše bude i po 1.11.2009 fungovat, jak má. Datum : 24. 8. 2009 - 13:00 --------------------------- - oprava pořízení nové karty z příjemky v metodě pevných cen - drobné korekce Datum : 13. 8. 2009 - 16:00 --------------------------- - Vzájemné zápočty v cizím měně -- drobná oprava v zaúčtování zápočtu (při vytvoření dokladu mohlo dojít za určitých okolností k chybě) Datum : 10. 8. 2009 - 12:00 --------------------------- -- Skladová evidence - oprava chyby při založení nové kmenové karty (vznikla úpravou pořízení z EAN) Datum : 6. 8. 2009 - 12:30 -------------------------- - oprava chyby při práci s adresářem firem (vznikla v souvislosti s přidáním funkce vzájemných zápočtů v cizí měně) - oprava chyby při založení nové skladové karty z příjemky (vznikla úpravou pořízení z EAN) Datum : 4. 8. 2009 - 13:10 -------------------------- - Vzájemné zápočty v cizí měně - nová funkce - umožňuje započíst pohledávky a závazky s jedním dodavatelem / odběratelem VE STEJNÉ CIZÍ MĚNĚ (zatím nelze např. EUR - USD) -- Příprava před prvním použitím : --- v číselníku "Dokladové řady a účetní oblasti" vytvořte novou řadu typu "Vzájemné zápočty" a s kódem rozlišení např. VZCM. POZOR ! Interval dokladů nastavte tak, aby nebyl v konfliktu s řadou pro tuzemské zápočty! Pokud je řada pro tuzemské nastavena od 1 do 9999999, musíte tento interval změnit např. na 1 - 9999 a řadu pro zápočty v CM nastavte na číslování od 10001 - 11000. Do pole "zaúčtovat s kódem účetní oblasti zadejte např ZACM (nesmí se shodovat s jiným kódem, tedy ani s kódem této řady). --- v číselníku "Dokladové řady a účetní oblasti" vytvořte novou účetní oblast typu "banka devizová" (může být i "tuzemská") s kódem ZACM (stejný jako jste nastavili pro účtování u dokladové řady). Interval můžete ponechat od 1 do 9999999 nebo nastavit stejně jako dokladovou řadu pro tyto zápočty. -- přístup získáte pomocí nabídky "Faktury" -> "Vzájemné zápočty" -> "Deník vzájemných zápočtů v cizí měně" --- na dalším formuláři klikněte na tlačítko "Nový v CM" --- následně program požaduje výběr měny a aktuální kurz pro zápočet --- poté vyberete firmu, se kterou se mají zápočty vytvořit. Budou vybrány neuhrazené faktury ve zvolené měně. --- dále je to stejné jako v případě tuzemských --- automatické zaúčtování vytvoří doklad včetně kurzových rozdílů --- poznámka : seznam těchto zápočtů se zapisuje do samostatné evidence (tuzemské zápočty jsou v jiné) - Ukládání (export) příkazů k úhradě - úprava -- nyní program ověřuje dostupnost přednastaveného adresáře a v případě nutnosti nabízí uživateli volbu místa (složky), kam se má soubor uložit - Skladová evidence -- parametr pro přednostní zpracování dle EAN (identifikace zásob dle čarového kódu) -- zaškrtávací políčko (fungující jako přepínač) ve formulářích pro příjem, výdej, převod, expedici, prodej a faktury pro okamžitou změnu zadávání (EAN nebo KATALOG) -- drobné úpravy v objednávkách Datum : 20. 7. 2009 - 13:30 --------------------------- - Upraveno zjišťování nových aktualizací ! V předchozích verzích se při výpadku spojení program nekorektně ukončil. Nyní se pokusí o spojení a pokud Vám nepojede internet, nic se neděje :-))) + různé drobnosti Datum : 29. 6. 2009 - 16:00 --------------------------- - Sklady - nový parametr pro výběr položek pomocí EAN - Objednávky vydané - doplněna možnost změny názvu položky z doplňkových zahraničních názvů na kmenové kartě Datum : 1. 6. 2009 - 12:00 --------------------------- - Účetnictví -- na tisku sestavy "Interní doklad s rozpisem DPH" doplněny kódy DÚ 5 a 6 - Přikazy k inkasu -- doplněn výstup do souboru ve formátu M-BEST KB (IKM soubor) - Fakturace -- Oprava v tisku "Zahraniční faktura" (česká, anglická, německá, španělská) - vyúčtování do nulové částky tiskne správný kód měny. Datum : 21. 5. 2009 - 12:30 --------------------------- Oprava chyby v příkazech k úhradě (inkasu), která vznikla při úpravě dne 20.5.2009. Omlouváme se. Datum : 20. 5. 2009 - 14:30 --------------------------- - DPH -- upravena možnost nastavení zálohového koeficientu na hodnotu menší než 0.5 -- v tisku kontrolního přehledu k DPH přidána sestava "s tiskem názvu firmy" - P/V faktury (závazky/pohledávky) drobná oprava na sestavách "Přehled dokladů" - Nově přidána možnost exportovat do souboru INKASNÍ příkazy. Pouze formát ABO / KPC (do jiných nepředpokládáme). Datum : 5. 5. 2009 - 12:40 -------------------------- - oprava na formuláři Přiznání k DPH (popisky na 1.straně - email, okres apod.) - objednávky přijaté - každá změna skl.karty způsobí přepis prodejní v závislosti na ceníku - drobné úpravy dle požadavků klientů --------------------------------------------------------- Školení FIS3000 - Konzultační den - 29.4.2009 Hotel Společenský dům - Otrokovice podrobnosti na www.compex.cz --------------------------------------------------------- Datum : 20.4.2009 - 15:40 ------------------------- - úprava tisku protokolu z nedokončené výroby Datum : 17.4.2009 - 14:20 ------------------------- - Převod počatečních stavů účtů - opravena varianta s členěním podle účtů + středisek + zakázek + drobné úpravy Datum : 2.4.2009 - 14:00 ------------------------ - Źádná změna, pouze narovnání datumu aktualizace a protokolu. Program je pořád stejný jako k 1.4.2009 Datum : 1.4.2009 - 14:00 ------------------------ - Odstraněna hláška při vystavování faktur VYDANÝCH - chyba : "proměnná _xxP47 ..." Pozn. Tato chyba se mohla objevit jen za určitých okolností, a přesto jste ji objevili :-))) - Majetek --> Na vyhledávacím formuláři Prohlížení majetku je upraveno vyhledávání dle Názvu - nyní program najde karty podle libovolného výskytu texu v názvu majetku Datum : 25.3.2009 - 14:00 ------------------------- - skladové karty - drobná úprava v přehledu - oprava automatizovaného přiřazení množstevních slev při prodeji ze skladu - úprava v rozpouštění doprovodných nákladů na příjemce - MAJETEK -- v souvislosti s rozšířením pole "místo" na 30 zn. došlo k chybě při tisku soupisů podle místa. Nyní již O.K. Datum : 18.3.2009 - 10:45 ------------------------- INFORMACE : MF ČR oznamuje, že v pokynech k vyplnění DPH v roce 2009 - v pomocné převodní tabulce byla chyba. U ř. 510 má být : dřívější kód 510 se nyní uvádí do ř. 21 a 25 ! Datum : 16.3.2009 - 14:30 ------------------------- - skladové faktury - tisk i s účtováním - úprava uživatelského tisku protokolu z nedokončené výroby - Majetek - ve všech evidencích rozšířen rozsah pole "Místo" (umístění majetku) z 10 na 30 znaků Datum : 4.3.2009 - 21:30 ------------------------- - UPRAVENA AKTUALIZACE programu z internetu -- přidána možnost stažení aktualizace přes HTTP protokol (v některých případech něšlo navázat spojení) z důvodů nastaveného zabezpečení (Antivirové programy, brána FireWall) - opraven tisk Hlavní knihy v němčině - oprava chybové hlášky na kontrolní sestavě k DPH při účtování v hodpodářském roce Datum : 24.2.2009 - 12:20 ------------------------- - oprava na Formuláři přiznání k DPH - na 1. straně se omylem tisklo č. faxu v kolonce pro číslo popisné + různé drobné úpravy Datum : 19.2.2009 - 9:50 ------------------------- Oprava tiskových sestav zahraničních skladových faktur Datum : 13.2.2009 - 14:50 ------------------------- - Majetek - oprava na formuláři Zaúčtování účetních odpisů - mohlo dojít ke zrátě účetní oblasti z číselníku Datum : 6.2.2009 - 14:00 ------------------------ - úprava vystavování skladových faktur a prodeje za hotové - úprava příjmu na sklad ve verzi pro Slovensko Datum : 3.2.2009 - 22:15 ------------------------ Další úpravy k DPH - na základě nových informací jsme přidali do systému další kódy DÚ (428,428K,438,438K,448,448K,458,458K) pro nákupy majetku mimo tuzemsko. - zdůvodnění je popsáno níže Datum : 1.2.2009 - 22:15 ------------------------ Úpravy k DPH - na základě informací ze semináře je upraven výpočet hodnot na formuláři "Přiznání k DPH 2009" - po této aktualizaci přibudou do číselníku DPH nové kódy 408, 408K, 418 a 418K. Všechny tyto nové kódy se týkají výhradně účtování o "Nově pořízeném odepisovaném majetku". V praxi to funguje tak, že budete-li účtovat o běžných nákupech (např. tuzemsko 19% a není to majetek), použijete kód DÚ č. 40 jak u základu, tak i u daně (MD=343). Půjde-li ovšem o pořízení ODEPISOVANÉHO majetku, pak místo kódu 40 použijete 408 a to jak u základu, tak i u DPH. Zjednodušeně : ke všem kódum 40 - 45 existují i kódy s číslicí "8" na třetí pozici (tato "osmička vyjadřuje vazbu na ř. 48 přiznání). Tímto způsobem program pozná, že je-li na dokladu kód 408, tak má na formuláři uvést hodnoty do ř. 40 a ZÁROVEŃ do ř. 48 (41 a zároveň 48 v případě DU = 418, atd.) Kromě toho jsou v programu i základní kódy "48" (plný) a "48K" (krácený odpočet). Budete-li chtít, můžete nákup majetku účtovat na běžnou 40 a na dalších řádcích pomocí účtu 395 "zaúčtovat" i řádky s kódy 48. Program to rovněž načte do obou řádků přiznání, ale varianta s kódem 408 je jednodušší a kratší. OVŠEM s "čistým" kódem 48 (zřejmě interním dokladem) budete MUSET pracovat v případech, kdy budete dodatečně do přiznání potřebovat vykázat pořízení majetku, které jste neuvedli do přiznání hned v období, ve kterém jste majetek pořídili. Taková situace může nastat při "skládání" částek k jednomu majetku, ze kterého se na konci roku překročením limitu "vyklube" TECHNICKÉ ZHODNOCENÍ". V nejbližší době zpracujeme stručné pokyny k vyplňování tohoto podle vyjádření MF ČR "nového a jednoduššího" formuláře. Do té doby uvítáme jakékoliv poznatky z vaši strany, které by ukazovaly na rozpor ve výše uvedených pokynech. + nějaké drobnosti (oprava F3 na bankovním dokladu) Datum : 27.1.2009 - 11:45 ------------------------- - platební bilance v anglickém jazyce - opravy ve verzi pro SLOVENSKO (pokladna EUR + sestavy) + další drobnosti - nic zásadního Datum : 25.1.2009 - 23:10 ------------------------- Sestava "Kontrolní soupis DPH" - vylepšený tisk sestavy (třídění podle typů daní a podle kódů) Sestavy "Zahraniční faktura...." - opraveno pořadí nadpisů a sloupců v tisku Upraven import textů vydaných faktur z jiných systémů (nyní zachovává pořadí řádků podle vstupu) Datum : 22.1.2009 - 14:20 ------------------------- Opravena chyba na bankovních dokladech (zamrznutí klávesy F3 při pokusu o zadání vlastního čísla dokladu) Upravena aktualizace verze pro SLOVENSKO (už nepřidává české kódy pro DPH) Tisk vzájemných zápočtů - přidána varianta v angličtině Informace : - na formulářích pro vstup účetních dokladů (pokladna, banka, interní apod.) se funkční klávesy (F2,F3, ...,F8) aktivují až na 1. řádku dokladu - pro zpětný tisk některých dokladů "s rozpisem DPH" je doplněn výběr sestav i o "staré - původní" varianty s kódy roku 2008 Datum : 20.1.2009 - 21:45 ------------------------- Upraveny sestavy POKLADNÍ doklady s rozpisem DPH (příjem i výdej) na kódy roku 2009 Datum : 18.1.2009 - 19:00 ------------------------- Nový formulář DPH 2009 ! Připomínáme, že bylo zrušeno ukončení programu "křížkem" v pravém horním rohu. Důvody jsou popsány níže. Používejte správné ukočení pomocí nabídky "Program", "Konec systému". Nastavení pozadí systému v parametrech programu - opravena funkce stažení podkladů z internetu Datum : 8.1.2009 - 12:00 ------------------------ Vlivem technické závady na našich webovských stránkách (podle zákona schválnosti v tu nejlepší chvíli) se při aktualizaci programu pro rok 2009 (verze ze 7.1.2009 až 8.1.2009) dostávala do Vašeho počítače nekompletní instalace programu. Tato nekorektnost se projevovala tím, že spuštěný program program nebylo možné na některých stanicích ukončit. V tuto chvíli je problém vyřešen. Za tyto problémy se omlouváme. POZOR! Pokud máte na Vašem počítači právě tento problém, musíte program pro rok 2009 aktualizovat. Ale protože nelze standardně Váš spuštěný program ukončit, neaktualizujte volbou "Internetová aktualizace programu". - stáhněte si z www.compex.cz verzi pro rok 2009 a uložte třeba na plochu - po dokončení procesu stahování z něj spustit (rozkliknout) stažený soubor FIS_Install_2009.exe - zajistěte, aby nikdo nebyl přihlášen do programu toho roku, který hodláte aktualizovat. - na úvodní stránce instalačního programu (toho, co jste si právě stáhli a spustili), klikněte na tlačítko AKTUALIZOVAT. - na další stránce klikněte na tlačítko "Najdi stávající FIS 3000" a zvolte (zamodrejte) adresář účetního roku, který chcete aktualizovat (např. C:\Fis3000\Comp2009) a klikněte na tlačítko O.K. - klikněte na tlačítko AKTUALIZOVAT. - po skončení můžete stažený aktualizační soubor FIS_Install_2009.exe smazat. !!! Formulář DPH (přiznání v.15) je sice v programu již obsažen, ale zatím nemá zabudovány výpočty. Některá z příštích aktualizací ty vyřeší, ale na to máme bohudík ještě pár dnů čas. Byl doplněn návod k instalaci roku 2009. Je to v informaci ze dne 5.1.2009 (níže) Bylo zablokováno ukončení programu křížkem. Stále častěji se totiž stávají případy, kdy namísto ukončení formuláře (roztaženého na maximální rozměr) křížkem ukončí uživatel celý program. Tuto situaci pak program vyhodnotí jako nestandadní ukončení programu a po následném spuštění vyžaduje nekompromisně kontrolu integrity dat. Jediné standardní ukončení programu je tedy přes menu Program -> Konec systému. Datum : 5.1.2009 ---------------- Pozor! Verze pro rok 2009 již obsahuje nové kódy DPH, které podle zvyklostí kopírují řádky z formuláře přiznání. Veškeré účtování v roce 2009 již zadávejte s těmito kódy (1,2,..,40,41,...) Na našich stránkách najdete i další pokyny a návody ... Vzhledem k množství změn prosíme o trpělivost při výskytu nějakého problému, nicméně pokud v nejbližších dnech opravdu na nějaký narazíte, zavolejte nebo napište. Ale žádnou odměnu nedostanete! + Provedeny nějaké úpravy dle připomínek ze školení _____________________________________ ZPŘÍSTUPNĚN modul M A N A Ž E R ve verzi pro rok 2008 zdarma !!! _____________________________________ ====================================================== DATUM 5.1.2009 - UZAVŘENY ÚPRAVY PROGRAMU PRO ROK 2008 ====================================================== Vítejte v Novém roce 2009! Zde jsou základní informace k novému účetnímu roku: - Jak si připravíte program pro rok 2009 ? -- 1. na síti nepracují jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2008, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikneta na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2009". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2009 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2008) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2008" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2008 na 2009 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2008 na 2009. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslici 8 za 9. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2009 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Doplněno 8.1.2009 ----------------- Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření účetnictví pro rok 2009. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistíte, že aby spuštěn rok 2008 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2009. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2008 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2008 (obvykle ...\COMP2008) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2008 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2009 - Tato aktualizace kromě jiného zařadí do seznamu kódů pro DPH nové kódy (1,2,...,40,41 atd.), které jsou platné pro tento rok. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2009, ale sám je pořád ve verzi 2008, neznal by nové úpravy DPH apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2009. Pozn. Protože se měnily kódy pro DPH, program si je sám vymění v číselníku kódů, ale ne ve vašich vlastních předkontacích. Ty si musíte projít jednu po druhé a změnit kód DPH. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2009 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. Datum : 18.11.2008 18:00 ------------------------ - úprava číselníku dokladových a účetních řad - doplnění kontrol jednotlivých řad - úprava výčetky - formulář pro rozpis bankovek a mincí - odebrání nepoužívaného tisku protokolu z programu nedokončené výroby + další drobné úpravy Datum : 22.10.2008 13:30 ------------------------ - Účetnictví -- Upraveny tisky (opisy) účetních dokladů - poznámka je "nafukovací", tj. zvětšuje se podle délky textu v poznámce -- Oprava načítání poč. stavu při opravě pokladních a bankovních dokladů + další drobné úpravy Datum : 10.10.2008 11:30 ------------------------ - Účetnictví -- přidána možnost sumarizace Výkazu zisků a ztrát za střediska nebo zakázky podobně jako u rozboru hospodaření - úprava procesu realizace skladových dokladů + další drobné úpravy Datum : 3.9.2008 17:30 ----------------------- - možnost vložení výdejky do nové výdejky - možnost vložení příjemky do nové příjemky - nový rozšířený formulář pro vyhodnocení bezobratových zásob (až 5 mezních datumů současně) Datum : 22.7.2008 9:40 ----------------------- - rozšíření možností u typu skladového dokladu - převod-výroba - možnost nastavení zpracování v parametrech pro skladovou evidenci - cena, účtování - výdejka z expedice, faktury, prodejky - lze zadat vlastní číslo dokladu přes F3 Datum : 13.6.2008 11:20 ----------------------- - různé drobné opravy a úpravičky dle požadavků Datum : 4.6.2008 15:50 ---------------------- - Tisk vydané faktury s účtováním - do tisku přidáno středisko a zakázka + další drobné úpravy dle jednotlivých e-mailových požadavků - do skladových faktur a prodejek přidána možnost přidání (nebo zrušení) vazby jednotlivých řádků dodávky na sklad Datum : 29.5.2008 14:00 ----------------------- - pro vystavení faktur ze skladu lze nastavit v dokladové řadě výchozí bankovní účet - úprava rozúčtování faktur ze skladu - rozšířeno o zaúčtování na účet uvedený i na kmenové kartě - úprava pořízování příjmu na sklad v zahraniční měně (hromadné doplnění měny) Datum : 21.5.2008 13:30 ----------------------- Pár úprav ze školení : - Tisk sestav - upraven pohyb šipkami na výběru - Valutová pokladna - na dokladech se tiskne i sloupec "zakázka" - Pro vystavení faktur lze nastavit v dokladové řadě výchozí bankovní účet - Přidán export sestavy Cash-Flow do Excelu a tabulky DBF podobně jako ostatní výsledkové sestavy - Do tisku pohledávek přidána 1 sestava - "... s telefonem" --> Evidence drobného majetku - cena celkem se propočítá automaticky po vyplnění ceny/ks a počtu - sestava "Inventurní seznam..." doplněna o položku "VOLNÁ" --> Finanční účetnictví - Sestava "Zůstatky účtů" doplněna o text z účetního dokladu Datum : 19.5.2008 15:00 ----------------------- - vytvoření nové hromadné objednávky z více OBJ dle výběru - oprava číselníku katalogu odběratele - úprava datového prostředí pro tisk kódu odběratele ve fakturách, prodejkách, expedici Datum : 15.5.2008 15:00 ----------------------- - oprava zaúčtování úč.odpisu u dlouhodobého majetku Datum : 7.5.2008 14:30 ----------------------- - Hitparáda faktur - dopněn výpočet podílu jednotlivých firem na celkové fakturaci - Majetek - oprava možné chyby při zaúčtování účetních odpisů - Upomínky - drobné vylepšení v tisku (tiskne se i pořadí upomínky) - Souhrnné hlášení - opraveno číslování stran v tisku (v prípadě více formulářů) Datum : 5.5.2008 14:30 ----------------------- Příjem na sklad - opraveno založení kmenové a skladové karty z příjemky Datum : 21.4.2008 14:30 ----------------------- - verze pro Slovensko - oprava výpočtu na formuláři DPH Datum : 10.4.2008 13:00 ----------------------- Sklad - Kmenové karty - rozšíření struktury dat o položky, obsahující informace pro eShop Pořizování a oprava skladových dokladů - při změně čísla faktury v záhlaví dokladu - dotaz na náhradu nového čísla v celém dokladu (ve všech řádcích) Datum : 11.3.2008 11:45 ----------------------- Faktury vydané - opět zpřístupněno tlačítko "OPIS FAKTURY" na deníku faktur Příjem na sklad - zpřístupněna oprava dokladů v zahraniční měně Datum : 29.2.2008 12:00 ----------------------- - Faktury vydané režijní - vylepšena práce s vkládáním řádků v obsahu dodávky Datum : 27.2.2008 15:00 ----------------------- - Přiznání k DPH --> nově lze tisknout DODATEČNÉ přiznání (kromě řádného a opravného). Dodatečné přiznání se tiskne za předpokladu, že již bylo vytvořeno "řádné" a bylo u dokladů zaznamenáno, že byly "odevzdány". Dodatečné se tedy vypočítá jako rozdíl "ZELENÝCH" (již odevzdaných) a "černých", tedy nových-přidaných. Ale pozor, v případě, že smažete již "odevzdaný" doklad, program nená jak poznat, že vznikl rozdíl a dodatečné přiznání nepůjde vytvořit, resp. nebude správné. Shrnutí : PO ZAPSAÁNÍ !!! informace do dokladů, že byly použity do řádného DPH a pro případ využití Dodatečného přiznání musíte řešit změny na dokladech (s daní) jinými opravnými doklady. - oprava pro příspěvkové organizace - automatické doplňování položky z úč. rozvrhu Datum : 26.2.2008 15:55 ----------------------- Opravy : klávesa F3 - při vkládání vlastního čísla dokladu Faktury režijní - přepočet slev Objednávky - oprava nápočtu reálné ceny a množství z vykrývacích dokladů Datum : 25.2.2008 13:00 ----------------------- Další sestavy (např.valutová pokladna) + úpravy (Párování účtů - saldo) Datum : 21.2.2008 21:30 ----------------------- Problém "VLASTNÍCH" sestav zřejmě vyřešen : Po aktulizaci touto verzí spustťe program, zvolte nabídku "Obsluha", pak podnabídku "Editor sestav". Dostanete se na výběr sestavy k úpravě. Nemusíte nic upravovat, klikněte na STORNO. Pak se program zeptá, zda chcete provést KONTROLU VLASTNÍCH SESTAV a tady klikněte na ANO! Program najednou opraví všechny vaše "vlastní" sestavy a měly by být připravené pro tisk. Navíc jsou zde tyto úpravy : - tiskne se "přiznání k DPH" ve verzi 14 (jediná nepodstatná změna proti v.13 - úplná blbost! asi nemají na MF co dělat...) - Přiznání k DPH lze tiskout i jako "opravné", na dodatečném se zuřivě pracuje - účtování Vydaných faktur doplněno o kontrolu vyplněného kódu SH a DÚ 410 P.S. Pokud narazíte (běda Vám) na další "vlastní", které nepojedou, napište. Datum : 19.2.2008 12:00 ----------------------- - oprava problému s importem bankovních výpisů - vnitřní změna procesu realizace a účtování skladových dokladů Datum : 18.2.2008 16:00 ----------------------- Hóóóódně úprav! Vzhledem k rozsahu změn prosíme o nahlášení jakéhokoliv problému, na který narazíte při pořizování úč.dokladů nebo režijní faktury. - Finanční účetnictví --> ZÁSADNÍ ÚPRAVA při pořizování jakéhokoliv účetního dokladu - NENÍ VIDĚT (interní úprava), ale pořizování dokladu by mělo být rychlejší (hlavně dlouhé bankovní výpisy apod.) a zároveň bezpečnější při ukládání! --> na formuláři pro prohlížení podle podmínek přidáno, resp. upraveno HLEDÁNÍ TEXTU a to buď v popisu nebo i v poznámce --> do formuláře "Výběr firmy" přídána možnost hledání podle ČÍSLA BANKOVNÍHO ÚČTU --> Výkaz zisků a ztrát (za firmu, střediska nebo zakázky) nyní i ve variantě s PLÁNEM (Při zisku zvolte "Výsledovka... SKPL") --> Na formuláři "Párování účtů (saldokonto)" - nově lze TISKNOUT! a lze párovat účty na stejné straně (objeví se záporně na opačné) --> Tisk formuláře přiznání DPH - přidáno zaškrtávací políčko pro OPRAVNÉ přiznání (dodatečné zatím není, pracuje se na tom) --> na formuláři stavy účtů "GLOBÁLNÍ" přidáno tlačítko EXPORT (např.do EXCELU) - FAKTURACE --> ZÁSADNÍ ÚPRAVA při pořizování VYDANÉ REŽIJNÍ FAKTURY - interní úprava, pořizování faktury by mělo být rychlejší a zároveň bezpečnější při ukládání! Zároveň vylepšena možnost vkládání prázdných řádků nebo předvolených obsahů dodávek. --> na formulářích pro prohlížení přijatých i vydaných faktur (i závazků/pohledávek) přidáno, resp. upraveno HLEDÁNÍ TEXTU a to buď v popisu nebo i v poznámce --> V tisku režijní faktury lze zvolit novou sestavu "Faktura_ceska_s_uctovanim" - na konci tiskne účetní KONTACI - OBJEDNÁVKY --> převod objednávky přijaté do expedičního listu - opraveno ukládání měny a kurzu v jednotlivých řádcích dodávky --> tiskové sestavy pro potvrzení objednávky - doplněno o tisk termínů dodání v jednotlivých řádcích objednávky, potvrzení objednávky v cizí měne (anglicky) - OBECNĚ --> Dokladové řady - Při ukončení přidána kontrola na SPRÁVNOST intervalů od-do. --> při minimalizaci programu na lištu je upraven popis (lepší orientace :-)))) --> Vstupní hesla - Přístupy do nabídek -> opravena možnost ANO/NE pro všechny položky + nějaké další sestavy a drobné úpravy Datum : 5.2.2008 14:00 ----------------------- - úprava formulářů pro pořizování objednávek Datum : 31.1.2008 12:30 ----------------------- - Do exportu bankovních příkazů přidán další formát (GEMINI 2008) Datum : 30.1.2008 16:30 ----------------------- - úprava formulářů pro pořizování objednávek + tiskové sestavy z objednávek Datum : 29.1.2008 15:30 ----------------------- - opravena chyba ve fakturách při změně zahraniční měny (euro_koef) Datum : 28.1.2008 15:30 ----------------------- - přidána možnost nastavení automatického sledování aktualizací (možnosti nastavení, záložka ostatní) - v evidenci majetku přidána položka Účet oprávek (na jejím využití se průběžně pracuje) + další sestavy ... Datum : 22.1.2008 16:00 ----------------------- - oprava číselníku "zahraniční měny" - oprava zadání desetinné tečky na numerické klávesnici při zadání doprovodných nákladů a slev + další sestavy ... Datum : 18.1.2008 16:00 ----------------------- Přidán další balíček upravených a opravených sestav pro v.9 Datum : 17.1.2008 14:00 ----------------------- Přidán další balíček upravených sestav pro v.9 Datum : 16.1.2008 14:00 - Důležité INFORMACE ----------------------- POZOR!!! Od této verze má program zabudovanou automatickou kontrolu na nové aktualizace. Při každém spuštění FIS 3000 (bez ohledu na uživatelská práva) se po zadání hesla program pokusí spojit s naším FTP serverem a zjistit, zda není k dispozici novější verze než ta Vaše. Pokud ANO, tak se ikonka spuštěného programu (malinké sluníčko úplně vlevo nahoře) změní na ČERVENÉ sluníčko. To je pro Vás signál, že si můžete (ale nemusíte) spustit aktualizaci nebo alespoň přečíst tento protokol. Informace k tisku sestav: Tisk do souboru se automaticky přepíná do režimu verze 9. Ale protože všechny sestavy jsou tvořeny ve verzi 8 a tyto dvě verze nejsou 100% kompatibilní, může se stát, že zatímco ve v.8 je sestava na obrazovce i v tisku O.K., ve v.9 jsou tam hvězdičky apod. Proto v současné době procházíme všechny sestavy a upravujeme je do verze 9, kde už nebude problém. V této verzi jsou již upraveny všechny sestavy pro tisk z účetnictví, majetku a číselníků. Na sestavách z modulu Faktury (přijaté i vydané) a modulech sklady a objednávky se intenzivně pracuje. Pozn. režijní faktury jsou už rovněž upraveny. !!! V souvislosti s novou možností tisku sestav do souboru (např. vydané faktury do PDF) a jejich odesílání emailem se množí dotazy, proč z některých počítačů nelze odeslat vytvořený soubor emailem. Zde je vysvětlení a návod: Je potřeba zapsat do systémového registru možnost odesílání e-mailem. Program se to sice pokouší sám, ale v některých případech to z důvodů nastavení administrátorských práv nejde a proto musíte prověst nastavení ručně : Vypadá to složitě, ale nic to není. Na svém počítači (i na ostatních PC, odkud se bude posílat) najděte pomocí Průzkumníka nebo přes "Tento počítač" disk a složku s programem FIS3000 pro rok 2008 (můžete i 2007, pokud není moc stará) a tam najděte soubor "FOX.REG" (může se zobrazovat jen "FOX" bez přípony) a tento soubor 2x klikněte. Počítač se zeptá, zda "Opravdu chcete přidat informace do systémového registru ?". Zvolte "Ano". To by mělo být vše - spusťte znovu FIS3000 a zkuste poslat emailem soubor. P.S. Pokud to ani pak nepůjde, napište nebo zavolejte. Datum : 14.1.2008 16:00 ----------------------- - upravený formulář pro tisk sestav - opraven tisk štítků Datum : 10.1.2008 14:30 ----------------------- Při aktualizaci se doplní nové položky daňového kalendáře pro rok 2008. Datum : 9.1.2008 10:15 ---------------------- řádí nám tu šotek! Aktualizace 2008 je od počátku instalována s novějším programovám prostředím (SP2). Tuto úpravu nám víceméně vnutil Microsoft z důvodů kompatibility s prostředím Windows VISTA. Tato zdánlivě neškodná modifikace nám přivodila v posledních dnech a hodinách mírně infarktové stavy. Jde sice Většinu o drobnosti, které jsme již zachytili a jsou opraveny, ale kdybyste na něco ještě přišli, napište na email fis@compex.cz. Máme na mysli takové věci, které fungovaly v roce 2007 a nyní nejdou. - v tomto smyslu je odstraněn problém : -- Formulář "Pokladní doklad", "Uložit s tiskem", "Vybrat firmu z adresáře" atd. -- Formulář "Vzájemné zápočty" rovněž opraven Datum : 8.1.2008 14:40 ---------------------- Opravena chyba při částečné úhradě faktury v příkazech k úhradě. Tisk do souboru (např. PDF) ve verzi 9 už pokročil - lze tisknout (a posílat emailem) i faktury vydané. Datum : 7.1.2008 ---------------- Verze pro rok 2008. CO JE NOVÉHO : Na první pohled : v.2008 má upravené ikonky (obrázky) - nešlo jen o zábavu - museli jsme nějak odlišit verzi - je to dobré pro Vás (lepší orientace v účetních letech) i pro nás (při tel. pomoci rychleji poznáme jestli už máte novou verzi) Fakturace : Při vystavení faktury lze použít 3 sazby DPH - 19%, 9% i 5%! Sazba 5% je přístupná bez nastavení a je jen dočasná. Aktualizace Vám v prarametrech automaticky vymění sazbu 5 za 9. Archivace: Protože se stále objevují případy, kdy se až moc pozdě zjistí, že nemáte žádnou zálohu, program nyní KONTROLUJE datum poslední archivace (při ukončení) a pokud je staší než 4 dny, MUSÍTE program "Ukončit s Archivací". Tisk do souboru (tisk verze 9) : Tato významná úprava je v programu zabudována, ale v tuto chvíli zůstává nevyřešen problém s tiskem vydaných faktur do souboru - proto jej zatím nepoužívejte. Budeme se snažit opravit co nejdříve. Tisk do PDF pomocí virtuální tiskárny PDF Redirect apod. funguje dále v pořádku a beze zmeny. ... a další. Malá prosba : Pokud zjistíte nějaké nedostatky, napište nám prosím na email : fis@compex.cz s uvedením problému a KONTAKTEM na Vás. Děkujeme.